Kan din albue holde til træning?

Albuen er et udsat led. Især i sportsgrene som kræver sving med en stav eller kølle. Oftest møder du albueskader i tennis eller golf. Men de optræder også andre steder.

Det er irriterende når albuen gør ondt. I stedet for at stoppe med træning kan du bruge sportstape på din albue. Det kan støtte under din træning, men det hjælper dig også med genoptræning eller forebyggelse når skaden er helet.

Sportstape støtter

Medmindre du har en kronisk lidelse, så er sportstape ikke en permanent løsning. Den er heller ikke en præstationsfremmer. I nogle fitnessdiscipliner er det normalt at tage sportstape på hænderne for at få et bedre greb og kunne løfte lidt mere.

Men det er ikke helt meningen med tape – og måske ville det være værd at træne teknik i stedet for at springer over hvor gærdet er lavest.

Tape vs bind

Hos Henza kan du både købe tape og bind til at sætte på albuen. Hvad der er bedst afhænger af omfanget af din skade og hvad du mener er rarest at bruge. Tapen er også en del billigere end et bind hvis du kun skal bruge støtte kortvarigt.

Når du bruger sportstape på albuen skal du vide hvordan du sætter det på for at støtte optimalt. Og husk at tapens formål kun er at støtte.

Styrk musklerne

Din krop og dine led kan klare utroligt meget. Men det er vigtigt at du træner hele kroppen, for ellers vil der opstå svage punkter på udsatte led som albuen. Selvom du er tennisspiller kan det være en god idé at træne både styrke og kredsløb ved siden af. Det vil mindske skader og risiko for en tennisalbue. Dit mål er ikke at blive et muskelbundt, men at styrke musklerne omkring dine led så de kan klare en hård turnering.

admin